TYDZIEŃ

Jak Sztuczna Inteligencja zmieni prowadzenie biznesu

Artificial Intelligence

Mówi się, że Sztuczna Inteligencja i uczenie maszynowe całkowicie zmieni biznes i będzie miała wpływ podobny do tego, który nastąpił na przykład dzięki wynalezieniu elektryczności. Nie wiadomo jednak jeszcze jak wiele możliwości może przedstawiać sobą SI. A oczekiwania względem tego do czego można będzie ją dobrze wykorzystać są ogromne.

Już wiadomo, że Sztuczna Inteligencja dotrze do każdej branży. Produkcja, transport, handel, finanse, prawo, ubezpieczenia, edukacja to obszary od których zaczęły się zmiany. Dotychczasowe implementacje rozwiązań opartych o AI pokazują jak bardzo firmy mogą zwiększyć swoją efektywność, a w efekcie przychody. Firmy oczekują, że dzięki niej będą mogły utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku.

Sztuczna Inteligencja dzisiaj

Chociaż dyskusja często skupia się wokół możliwości zastąpienia człowieka przez maszyny, generalnie SI postrzega się jako narzędzie wspierające ludzi. Uczenie maszynowe pozwala dziś systemom analizować ogromne ilości danych, w znacznie krótszym czasie niż mógłby to zrobić człowiek. Wyniki analizy dostępne są niemalże od ręki i mogą odpowiedzieć właściwie na każde pytanie, jakie zostanie zadane odnośnie tych danych. Firmy dziś stosują SI do rozwiązywania problemów biznesowych. Na przykład BP stworzyło doradcę, który na podstawie wszystkich danych płynących podczas procesu wiercenia, wysyła inżynierom porady odnośnie dostosowywania parametrów wiercenia. Z kolei na przykład firma Udacity wykorzystała Sztuczną Inteligencję do pomocy w procesie sprzedażowym. Okazało się, że niektórzy przedstawiciele osiągają lepsze wyniki od innych. Sztuczna Inteligencja przeanalizowała rozmowy i wskazała co zwiększa ich efektywność. Potem te dane zostały wykorzystane do nauki pozostałych pracowników. W rezultacie wyniki znacznie się polepszyły.

Zwiększenie efektywności i produktywność to dziś dwa główne obszary w których sprawdza się sztuczna inteligencja. Dzięki niej firmy mogą lepiej wykonywać pewne określone zadania, usprawniać procesy i ulepszać modele biznesowe. Dziś sztuczna inteligencja uzupełnia działalność ludzi i prawdopodobnie tak zostanie, chociaż nie brakuje przewidywań, że ostatecznie maszyny zastąpią ludzką pracę.